شاعران جهان برای مردم هزاره شعر می نویسند

شعرخوانی کامران میرهزار در افتتاحیه فستیوال بین المللی شعر مدجین کلمبیا

شعرخوانی کامران میرهزار در افتتاحیه فستیوال بین المللی شعر مدجین کلمبیا

شبکه سراسری مردم هزاره: پس از انتشار نامه سرگشاده صدها شاعر برتر جهان در حمایت از مردم هزاره، آنان نوشتن شعری مشترک برای مردم هزاره را روی دست گرفته اند. کامران میرهزار شاعر هزاره و مبتکر این اقدام می گوید پس از انتشار نامه ی سرگشاده ی شاعران، نوشتن شعری مشترک برای مردم هزاره بر اساس چهره ی آنان، جغرافیایی که در آن زیست می کنند و دو قرن جنایتی که بر آن شده، اقدام دیگر این جمع جهانی شاعران می باشد.

آقای میرهزار در صفحه ی فیسبوک خود در این مورد نوشته که: “واقعا زیبا و دوست داشتنی ست هنگامی که می بینی شاعران جهان یکی یکی می آیند و شعری مشترک و چند فرمی را با توجه به چهره ی هزاره، جغرافیای آنان و دو قرن جنایت علیه آنان می نویسند. دیروز نوشتن این شعر را من با چند سطر آغاز کردم، شاعری گرینلندی با چند سطر دیگر آن را دنبال کرد؛ شاعری روسی با آفرینش شعری کوتاه در دل این شعر چند فرمی آن را ادامه داد؛ شاعری کلمبیایی هم شعری به زبان خودش نوشت و اکنون شاعری از آفریقای جنوبی تازه ترین سطور را بر آن اضافه کرده است.”

او می گوید با تمام توان تلاش خواهد کرد تا وضعیت مردم هزاره را وارد ادبیات جهان کند. ادبیات حیطه ای است که در آن از بازی های کثیف سیاسی و رسانه ای خبری نمی باشد و شاعران بدون مرزبندی های معمول، با ادراک مستقیم خود به وضعیت مردم هزاره نظر می اندازند.
برای اینکه شاعران جهان معلومات بیشتری از وضعیت مردم هزاره داشته باشند، آقای میرهزار یک معرفی تصویری از آنان ساخته و در اختیار شاعران قرار داده است. شاعران جهان با دیدن تصاویر می توانند از عناصر موجود در آن ها استفاده نمایند.
شاعر مشهور هزاره کامران میرهزار می گوید شاعران برای نوشتن شعر مشترک نیاز به توضیح ندارند و دیدن تصاویر و استفاده از نشانه های آن مفید تر خواهد بود. پیش از این در جریان کمپاین برای جمع آوری امضا از شاعران جهان در حمایت از مردم هزاره، آنان اسناد و گزارش های دقیق درباره دو قرن جنایت علیه مردم هزاره دریافت کرده بودند.

 از سوی دیگر سایت رسمی شاعران جهان در حمایت از مردم هزاره (www.HazaraRights.com) امکان امضای گروه های مختلف صنفی از جمله کارگران، دانش آموزان و دانشجویان، نویسندگان، حقوق دانان، هنرمندان و ورزشکاران را فراهم کرده است.

 کسانی که می خواهند با امضای نامه ی شاعران جهان، حمایت خود را از مردم هزاره و اقدام جهانی شاعران اعلام نمایند، می توانند به این وب سایت مراجعه نمایند. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *